fiat 500
De Fiat 500: feiten en weetjes
Leukwagentje.nl is een beetje verliefd op de prachtige Fiat 500. En die liefde willen wij graag met je delen. Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over de Fiat 500. Zo bespreken we leuke feitjes en weetjes, de techniek van de Fiat 500, de 2016 facelift en uiteraard heel veel Fiat 500 modellen. Tja, wij zijn nu eenmaal dé Fiat 500-specialist.
Hij is zo’n 3 meter 57 lang, 1 meter 62 breed en 1 meter 49 hoog. En hij weegt – afhankelijk van de uitvoering – rond de 900 kilo schoon aan de haak. Zie hier de ideale maten van de Fiat 500. Een kleine auto van formaat. Handig en behendig in de stad. Een auto waarmee je je onderscheidt van de grijze massa, qua uiterlijk én qua innerlijk. De Fiat 500 oogt altijd leuk en aantrekkelijk, is immer uniek en soms ronduit gedurfd. Hij is modern en innovatief. Dus steeds weer zijn er nieuwe details, nieuwe technieken, nieuwe accessoires, nieuwe looks. De Fiat 500 heeft het allemaal!
De iconische Fiat 500 combineert de nieuwste technologie met zijn ongekend stijlvolle uitstraling. Het Italiaanse design druipt er als het ware vanaf. Een ideale stadsauto, die ook op de snelweg zijn mannetje staat. En – ook belangrijk natuurlijk – hij is zuinig in verbruik. Bovendien is hij vergeleken met andere merken goedkoop in onderhoud. Niet voor niets is de Fiat 500 tegenwoordig dan ook een van de meest populaire kleinere auto’s.
De Fiat 500 is een tweedeurs auto voor vier passagiers. De auto is in deze vorm sinds 2007 op de markt. Hij is er als hatchback (met grote openslaande achterklep, ook wel aangeduid als ‘derde deur’) en als cabriolet met een elektrisch te openen stoffen kap. Er bestaan verschillende modellen, diverse uitvoeringen en veel speciale edities. De naam Fiat 500 heeft een rijke geschiedenis. Hij wordt al gebruikt sinds 1957! De nieuwste 500 rijdt rond sinds 2016, na een eerste facelift van het model uit 2007. De motor mocht verschillende prijzen ontvangen. Zo is hij verkozen tot Internationale Motor van het Jaar.
De Fiat 500 wordt wereldwijd verkocht in meer dan honderd landen. In Noord-Amerika kwam Fiat met de 500 zelfs terug op de markt na een afwezigheid van 27 jaar. De miljoenste Fiat 500 rolde in 2012 van de band. In 2017 volgde het twee-miljoenste exemplaar, na tien jaar productie. Ondertussen heeft het voertuig meer dan veertig prijzen gekregen, waaronder de verkiezing tot Auto van het Jaar (2007) en Mooiste Auto ter Wereld.
De techniek van de Fiat 500
De Fiat 500 is gebaseerd op de Fiat Trepiùno, een conceptauto uit 2004. De stijl doet sterk denken aan de eerste Fiat 500 uit 1957, de Bambino. Van dit ontwerp van Dante Giacosa werden meer dan vier miljoen exemplaren gebouwd. De 500 maakt gebruik van diens baanbrekende concept voor voorwielaandrijving. Sinds zijn creatie in 1964 is het uitgegroeid tot de industriestandaard voor dit type auto’s.
De Fiat 500 is aanvankelijk gelanceerd met drie verschillende motoren: twee benzinemotoren en een diesel. De eerste benzinemotor was 1242 cc groot en had een vermogen van 69 pk. Zo was het voertuig tegelijk groter en krachtiger dan de oorspronkelijke 500 (1957 tot 1975) en de Cinquecento (1991 tot 1998). Die 1.2 motor is nog steeds beschikbaar in de Fiat 500. Hij staat bekend als uitermate betrouwbaar. In 2010 werd een kleinere TwinAir met twee cilinders geïntroduceerd. Deze motor ontving in 2011 de prijs voor de Beste Nieuwe Motor en maakte naam als de groenste benzinemotor ter wereld. Die claim is gebaseerd op de officiële Europese testdata voor uitstoot en verbruik.
De nieuwste Fiat 500 heeft zeven airbags, ABS, ESP, ASR en hydraulische remmen. Deze voorzieningen leveren de 500 vijf EuroNCAP sterren op, de maximale score voor veiligheid.